Hur stort behöver ett hemmagym vara?

Om du planerar ett eget hemmagym funderar du antagligen på hur stort det bör vara. Oavsett om du har ett rum över som du ska göra om till ett gym eller om du bygger nytt är det värt att fundera på vilken storlek som behövs för ditt hemmagym. Genom att tänka igenom storleken innan minskar du risken att bli besviken över slutresultatet och storleken på ditt hemmagym.

För att förenkla svaret på frågan bör ett rum vara minst fyra kvadratmeter för att vara möjligt att göra om till ett hemmagym. Om du har en yta på fyra kvadratmeter kommer du vara begränsad av rummets storlek och troligtvis inte få plats med utrustning så som skivstång, bänk och ställningar. Å andra sidan behöver det inte vara en begränsning beroende på hur du utför din träning idag. Fyra kvadratmeter räcker för dig som vill ha en konditionsmaskin och utöver det plats för kroppsövningar. Vid platsen för kroppsövningar kan du med fördel använda dig av gummiband, en kettlebell och andra mindre redskap för att få ut maximalt av din träning på den lilla ytan.

För att få till ett hemmagym med lite större valmöjligheter rekommenderar vi en yta på ungefär 12 kvadratmeter. Med tolv kvadratmeter till ditt förfogande kan du få till ett välutrustat hemmagym med både konditionsmaskiner, skivstång, ställningar och andra redskap. Om du planerar ditt hemmagym på ett smart sätt och gör plats för lite förvaring kommer du bli förvånad över hur många övningar du kan genomföra på den begränsade ytan.

Olika storlekar på hemmagym

När du planerar ditt hemmagym och vilken storlek du kommer behöva på det är det viktigt att utgå ifrån hur din träning ser ut, och vilka övningar du vill ha möjlighet att utföra. Om du är en person som hellre går ut och springer i ur och skur kanske det är dumt att ställa in ett löpband som tar upp plats i hemmagymmet. Använd då istället den ytan för att få till lite fria ytor i hemmagymmet. Med öppna fria ytor i hemmagymmet ökar möjligheterna för dig att träna med exempelvis fria vikter och genomföra olika lyft.

En annan storlek som är viktig att tänka på gällande hemmagym är takhöjden. Om du är intresserad av crossfit och olympiska lyft kan du behöva kontrollera takhöjden i ditt hemmagym så att det faktiskt är möjligt att genomföra dessa lyft i ditt nya hemmagym. Om du gör om ett befintligt rum till ett hemmagym kan det vara lite omständigt att justera takhöjden, istället för att ge upp bör du då fundera på alternativ. Har du en gräsmatta där du kan genomföra dessa lyft? Finns det andra övningar som kompletterar dessa lyft när du tränar hemma?

Sammanfattning

Ett hemmagym kan sällan vara lika stort och välutrustat som ett kommersiellt gym. En del av charmen med hemmagymmet är att man får improvisera och göra det bästa av situationen. Trots det så finns det utrymmen som är för små för att kunna skapa ett hemmagym som faktiskt går att träna i. Vid fyra kvadratmeter stort rum blir du begränsad till möjligtvis en konditionsmaskin samt en yta för att genomföra övningar med kroppsvikt. Har du ett rum som är tolv kvadratmeter eller större har du större möjligheter till att utrusta ditt gym på ett helt annat sätt med redskap och yta för träning med fria vikter.

Lämna en kommentar